....................................................................................................

*ة*Insaniah University College*ة*

*ة*Insaniah University College*ة*
...hidup mulia mati syahid...

.::aHLaN wAsAhLaN wA mArhAbAn biKum::.
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

tenangkan hati dengan zikrullah

....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::pEnGhArgAaN::.

Dengan nama Allah سبحانه وتعالى Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang…

Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah صلى الله عليه وسلم serta para sahabatnya. Berkat keizinan dan pertolongan Allah سبحانه وتعالى, selesailah sudah usaha kami menyusun sebuah blog mengenai ilmu-ilmu berkaitan Qiraat erutamanya qiraat Imam Hamzah. Dengan berpandukan Al-Quran dan terjemahannya serta beberapa buah buku ilmiah yang berkaitan ilmu qiraat. Tak ketinggalan juga menerusi laman web, blog dan forum-forum yang berkaitan untuk dipersembahkan kepada ustaz dan sahabat-sahabat seperjuangan.

Blog ini merupakan kerja kursus yang diamanahkan oleh Ustaz Mohammad Zaki bin Abdul Hamid yang merupakan pensyarah yang mengajar kami di dalam subjek Qiraat Ilmi. Pada akhir-akhir ini, masyarakat Islam di Malaysia khasnya, bilangan pertambahan mereka yang berkebolehan membaca Al-Quran adalah sedikit. Ini disebabkan ramainya para a’lim ulama’ yang telah pergi meninggalkan kita, namun gantinya tidak sehebat yang harapkan. Terutama sekali tentang ilmu-ilmu berkaitan qiraat dari pelbagai imam yang hanya sebilangan kecil yang mampu mempelajarinya.

Justeru, kami berharap lebih ramai yang boleh menimba ilmu tentang qiraat ini menerusi internet insyaAllah. Keimbangan yang melanda para pemimpin hari ini, dan juga para ibu bapa serta guru-guru, justeru kami menyahut cabaran untuk bertanggungjawab menjaga kesucian dan kemurnian Al-Quran.

Keyakinan kami semakin kuat dengan bantuan dari-Nya berdasarkan firman Allah سبحانه وتعالى yang bermaksud : “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran dan Kamilah yang menjaganya”

Semoga Allah سبحانه وتعالى mengizinkan niat kami ini dan sentiasa mempermudahkan, merahmati dan memberkati kami dalam setiap amalan yang kami laksanakan.Sewaktu menyusun blog ini, kami banyak terhutang budi kepada ustaz dan ustazah serta sahabat-sahabat yang turut memberi perangsang dan kerjasama sehinggalah blog ini dapat disempurnakan dengan jayanya.

Tidak lupa juga pada insan-insan kesayangan yang senantiasa mendoakan kami walau di mana kami berada iaitu bonda, ayahanda, kakanda-kekanda dan adinda-adinda kami serta membantu kami dari aspek kewangan. Di atas jasa baik mereka yang berkenaan, kami berdoa semoga Allah memberikan ganjaran yang sewajarnya kerana hanya Allah سبحانه وتعالى lah yang selayaknya membalas jasa mereka, insya-Allah. Sekian, selamat membaca dan beramal.

....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::MuqAdDiMah::.

بسم الله الرمن الرحيمالسلام عليكم ورحمة الله وبركاتهSegala Puji Bagi Allah…. Yang Maha Kuasa Lagi Maha Bijaksana.Qiraat merupakan Satu Ilmu Daripada Ilmu-Ilmu Yang Berkaitan Dengan Al-Quran.Qiraat Juga Merupakan Ilmu Yang Pelik Dan Unik.Ini Kerana Qiraat Berkaitan Dengan Bagaimana Cara Untuk Menyebut Kalimah-Kalimah / Perkataan-Perkataan Al-Quran.Dengan Ini Menjadikannya Satu Ilmu Yang Harus Diketahui Oleh Semua Lapisan Umat Islam,Kerana Ianya Ilmu Yang Mulia Serta Mengajar Bagaimana Membaca Al-Quran.Pada Riwayat-Riwayat Lain Selain Daripada Riwayat Hafs An Aa’shim,Iaitu Riwayat Yang Kita Amalkan.

Dalam Ilmu Qiraat Juga Ianya Mengajar Bagaimana Menyebut Pada Kalimah Kalimah tertentu,yang berlainan Dengan Qiraat HAfs An Aa'shim.Dengan Ini Sesiapa Yang mempelajarinya,akan Dapat Membaca Dengan Betul Dan Mempunyai Keistimewaan Yang Tiada Pada Orang Lain.

Manfaat/ Faedah :Faedah Daripada Ilmu Qiraat Kita akan dapat mempelbagaikan Jenis-Jenis Bacaan.Kita Tidak Terikat Dengan Riwayat Hafs ‘Aan Aa’shim Sahaja.Selain Itu Kita Dapat Menonjolkan Keunikan Al-quran Kepada Orang Bukan Islam dan dapat menarik mereka masuk sama menganut Addinullah (agama Allah -ISLAM).

Kesimpulan :Ilmu Qiraat Merupakan Ilmu Yang Mesti Diketahui Oleh Semua Minda Yang Mengaku Tubuh Dan Darah Dagingnya Adalah Beragama Islam.Di Mesir Rata-Rata Rakyatnya Yang Beragama Islam Menghafaz Al-QuranDan Mengetahui Akan Ilmu Qiraat Ini Sumber-Sumber:- Kitab Syarah Matan al-Syatibiah- Buku-Buku Ilmiah Teori Qiraat- Ustaz-ustaz Pakar Dalam Qiraat
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::biBLi0gRaFi::.

.::biBLi0gRaFi::.
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::CaRiAN tAjUk::.

alhamdulillah..
pertamanya marilah kita semua panjatkan kesyukuran kerana masih diberi peluang untuk mengecapi nikmat melihat ini..

sahabat2 dan pengunjung blog ini...
ahlan wasahlan kami ucapkan..
anda semua boleh melihat tajuk2 yang terdapat di dalam blog ini dengan menekan nama tajuk tersebut.
tajuk2 boleh dirujuk di sebelah kiri dalam ruangan isi kandungan...

ok..selamat berjuang kerana ALLAH
moga anda memperoleh ilmu yang hebat ini dengan penuh keberkatan dariNYA..amiiin ;-)
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

Tuesday, September 29, 2009

bab 8 (Hamzatain min kalimah)

HAMZATAIN MIN KALIMAH

Semua ahli (سما)SAMA’ Nafi,Ibn kasir dan Abu Amru baca tashil (memudahkan sebutan )pada hamzah kedua antara baris harkat seakan berbunyi(ها)
مفتوهة=ءانزرتهم
مكسورة=ائذا
مضمومة=اؤنبئكم
Hisyam baca tashil …
Zakuan baca tahkik …
Hamzah sohbah(صحبهMembaca dengan (اسقط)menjatuhkan hamzah pertama
^Warsh baca ibdal

(انكانذامال وبنين
^ Hamzah (sohbah) menambah hamzah
^Ibn Amir menambah hamzah dan tashil
^Baki qura baca 1 hamzah

قال فرعون امنتم)سورة الاعرف)
(قال آ منت)سورة الشعراء
*Ittifaq qura membaca dengan ibdal hamzah dengan wau(و)>>

* Hamzah (sohbah) menjelaskan sebutan hamzah.

*Qunbul isqot(_اسقط) hamzah awal pada surah Thoha>(ءآ منتم)>qunbul juga ibdal hamzah pertama dengan wau(و)فرعون و ءامنتم) (dan memudahkan hamzah pada sebutan ke2ز

*Hafaz menjatuhkan hamzah pertama

*Baki qura seperti Nafi,Bazi,Abu Amru,Ibnu Amir membaca dengan jelas hamzah awal dan memudahkan hamzah yang ke2.


LAM TA’RIF

Semua ahli Qura menggantikan hamzah wasol huruf mad dengan bacaan 6 harkat.
Hamzah yang pertama adalah hamzah istifham(pertanyaan) alif bertanda hamzah bermaksud (adakah).Manakala hamzah kedua adalah hamzah wasol.

Surah Al-An’amآلذكرين) (

Surah Yunusآلآن) (

Surah Yunus(آللة أذن لكم) (

Surah An-Naml(آللة خير أما يشركون)(



(قا ل موسي ما جئتم بة ا لسحر)
Abu Amru mengertikan>>أالسحر>> as sihir (adakah sihir) Lain Qura mengertikan <<أالسحر<
Wajah (cara) bacaan Abu Amru ada dua ;
1.Mad mushabba’ 6 harkat
2.Tashil dengan kosor tanpa mad selamanya.


Hamzah dalam satu kalimah ada 3 jenis;

• Maftuhatain-keduanya berbaris atas.
• Maftuhah dengan maksurah-Satu berbaris atas dan satu lagi berbaris bawah
• Maftuhah dengan madmumah-Satu berbaris atas dan satu lagi berbaris depan.

ادخا ل
• Memasukkan alif mad dengan kadar 2harkat antara dua alif baris fathah dan alif baris fathah awal dan kasrah.
• Hisyam baca dengan khilaf memasukkan dan tidak memasukkan.
• Baki qura termasuk Hamzah tidak udkhul(memasukkan) dengan satu-satunya pilihan.

Qalun dan Abu Amru baca 2hamzah dengan memasukkan hamzah pertama kedalam hamzah ke2.

أئمة

Ahli Sama membaca dengan tashil(memudahkan)sebutan hamzah ke2.Selain itu ahli sama membaca ibdal(ganti)hamzah ke2 dengan
ايمة(ي).

*Berikut adalah 5 surah yang mengandungi kalimah<أئمة<

.1Surah At-tauba (فقاتلوآ أئمة ألكفر)

.2surahAl-Ambia (وجعلنهم أئمة يهدون بأمرنا)

.3surah Qasas (ونجعلهم أئمة )

.4surah Qasas(وجعلنهم أئمة يدعون الي النار)
.5surah Sajadah وجعلنا منهممة يهدون بامرنا)أ

bab 7 (Mad Wa Ziadah المد والقصر)

Mad Wa Ziadah المد والقصر

Mad dari segi lughah; menambah
Mad dari segi istilah;memanjangkan suara dengan huruf mad ketika bertemu hamzah atau sukun.

Huruf mad ada tiga;
1)alif sukun dan fathah sebelumnya
2)wau sukun dan dhommah sebelumnya
3)ya sukun dan kasroh sebelumnya.

Bahagian mad ada 2;>asli< >far’e>اصلي/طبعي>< فرعي



Mad munfasil

Huruf mad pada akhir kalimah dan hamzah pada kalimah ke-2.
Contoh; بمآ انزل اليك


CARA BACAAN IMAM

-1Warsh dan hamzah baca 6 harkat
-2Susi dan Ibn kasir (قصر ) baca 2 harkat
-3Qalun dan Duri Abu amru (توسط ) baca 2/4 harkat
-4Baki Qura baca 4/5 harkat


Mad mutasil

Huruf mad dan hamzah dalam 1 kalimah
Contoh:
فمن شآء


CARA BACAAN IMAM

-Warsh dan hamzah baca 6 harkat
-Baki Qura baca 4/5 harkat

Mad Badal

Apabila hamzah mendahului mad dengan syarat tiada hamzah sukun selepas mad.
Contoh;فتلقّّي ءادم


CARA BACAAN IMAM

-Hamzah dan baki Qura baca 2 harkat
-Warsh baca 2/4/6 harkat.

Sukun

اصلي +asli
عرضي-arid (mendatang)

MAD LAZIM KALIMI

Musaqol= وجوّد تشديد
(الحآقّّّة)
Mukhofaf=
(محياي)

Semua qura dan Hamzah baca 2/4/6 harkat untuk semua tempat berhenti.


MAD LAZIM HARFI

Mesti dibaca 6harkat ketika waqof atau wasol.huruf-hurufnya mempunyai 3 huruf apabila dieja.( نون ) ( قاف) ) صاد )


Ianya terletak dipermulaan surah,seperti surah Baqarah,Qalam,Yasin dan banyak lagi.

Hurufnya adalah=ن ق ص ع س ل ك م( نقص عسلكم)


MAD LIN MAHMUZ

Warsh baca 4/6 harkat ketika sambung atau waqof.
Baki qura hamzah baca 2/4/6 harkat tika waqof

bab 6 (ha kinayah)

Maksud : dhamir yang digerakkannya dengan daripada mufrad ghaib

Terbahagi kepada 4 keadaan
1) berada diantara huruf yang berbaris dan huruf sukun
contoh : له الملك

2) berada diantara 2 huruf sukun
contoh : منه أسمه المسيح

3) berada diantara 2 huruf yang berbaris
contoh: لتعجل به أن علينا

4) berada diantara huruf yang sukun dan huruf berbaris
contoh: فيه هدى


cara bacaan :

i) pada kalimah يِؤده, نؤله, نصله, نؤته
-nama-nama qurra : hamzah, syu’bah dan abu amru
-jenis bacaan : memasukkan ha
Mengkasrohkan ha tanpa silah
Wajah pertama seperti qalun

ii) pada kalimah ليهم فألقه
-nama-nama qurra : hamzah, syu’bah, abu amru dan hafs
-jenis2 bacaan : mansukunkan ha

iii) mazhab qurra pada kalimah يرضه, يره, أرجئه
-nama-nama qurra : hamzah, a’sim, nafi’ dan hisyam
-jenis bacaan : mendhommahkan ha tanpa silah

iv) khilaf ahli-ahli qurra pada kalimah خيرا يره, شرا يره
-baki qurra : mensukunkan ha pada 2 tempat yang disebut pada wasal
dan waqaf.
mendhommahkan ha dan menyambungnya dengan kadar
2 harkat dalam keadaan wasal.
mensukunkan ha apabila waqaf.

v) pada kalimah فألقه اليهم
-baki qurra : mengkasrohkan ha dengan silah

vi) pada kalimah ويتقه فاؤلئك
-khallad : baca khilaf dengan sukun

Wednesday, September 09, 2009

bab 5 (idgham harfain)

با ب ٥ :ادغام الحرفين
Bab ini ,majoriti khilaf dikuasai oleh susi .
SUSI
-membaca dengan idgham.
Contoh :-
• mengidghamkan ق dalam ك (المتقاربان),
> sebelum ق berbaris {يرزقكم}
> selepas ك mim jamak {ميثاقكم}
• mengidghamkan ج dalam huruf{ذي المعارج تعرج}
• mengidghamkan شdalam س {اذالابتغواا ليذي العرش سبيلا}
-membaca dengan idgham dan izhar
Contoh:-
• apabilah terdapatن نسوه selepas ك yangّ {عسي ربه ان طلقكنّ}
KHILAF SUSI YANG SELEBIHNYA ,SILA LAYARI BLOG ABU AMRU
IMAM HAMZAH & BAKI QURA
-membaca dengan izhar sahaja
• ع <-ح {فمن زحزح عن النار}
• ق,ك {وخلق كل شيء}
• ق memasukkan{ونقدس لك قال}
• Izharkan ق dalam ك :{وفوق كل ذي علم عليم}
ك dalam ق :{و تركوك قايما}


kesimpulan:-1)susi membaca dengan membaca idgham
2)baki qura membaca dengan izhar