....................................................................................................

*ة*Insaniah University College*ة*

*ة*Insaniah University College*ة*
...hidup mulia mati syahid...

.::aHLaN wAsAhLaN wA mArhAbAn biKum::.
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

tenangkan hati dengan zikrullah

....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::pEnGhArgAaN::.

Dengan nama Allah سبحانه وتعالى Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang…

Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah صلى الله عليه وسلم serta para sahabatnya. Berkat keizinan dan pertolongan Allah سبحانه وتعالى, selesailah sudah usaha kami menyusun sebuah blog mengenai ilmu-ilmu berkaitan Qiraat erutamanya qiraat Imam Hamzah. Dengan berpandukan Al-Quran dan terjemahannya serta beberapa buah buku ilmiah yang berkaitan ilmu qiraat. Tak ketinggalan juga menerusi laman web, blog dan forum-forum yang berkaitan untuk dipersembahkan kepada ustaz dan sahabat-sahabat seperjuangan.

Blog ini merupakan kerja kursus yang diamanahkan oleh Ustaz Mohammad Zaki bin Abdul Hamid yang merupakan pensyarah yang mengajar kami di dalam subjek Qiraat Ilmi. Pada akhir-akhir ini, masyarakat Islam di Malaysia khasnya, bilangan pertambahan mereka yang berkebolehan membaca Al-Quran adalah sedikit. Ini disebabkan ramainya para a’lim ulama’ yang telah pergi meninggalkan kita, namun gantinya tidak sehebat yang harapkan. Terutama sekali tentang ilmu-ilmu berkaitan qiraat dari pelbagai imam yang hanya sebilangan kecil yang mampu mempelajarinya.

Justeru, kami berharap lebih ramai yang boleh menimba ilmu tentang qiraat ini menerusi internet insyaAllah. Keimbangan yang melanda para pemimpin hari ini, dan juga para ibu bapa serta guru-guru, justeru kami menyahut cabaran untuk bertanggungjawab menjaga kesucian dan kemurnian Al-Quran.

Keyakinan kami semakin kuat dengan bantuan dari-Nya berdasarkan firman Allah سبحانه وتعالى yang bermaksud : “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran dan Kamilah yang menjaganya”

Semoga Allah سبحانه وتعالى mengizinkan niat kami ini dan sentiasa mempermudahkan, merahmati dan memberkati kami dalam setiap amalan yang kami laksanakan.Sewaktu menyusun blog ini, kami banyak terhutang budi kepada ustaz dan ustazah serta sahabat-sahabat yang turut memberi perangsang dan kerjasama sehinggalah blog ini dapat disempurnakan dengan jayanya.

Tidak lupa juga pada insan-insan kesayangan yang senantiasa mendoakan kami walau di mana kami berada iaitu bonda, ayahanda, kakanda-kekanda dan adinda-adinda kami serta membantu kami dari aspek kewangan. Di atas jasa baik mereka yang berkenaan, kami berdoa semoga Allah memberikan ganjaran yang sewajarnya kerana hanya Allah سبحانه وتعالى lah yang selayaknya membalas jasa mereka, insya-Allah. Sekian, selamat membaca dan beramal.

....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::MuqAdDiMah::.

بسم الله الرمن الرحيمالسلام عليكم ورحمة الله وبركاتهSegala Puji Bagi Allah…. Yang Maha Kuasa Lagi Maha Bijaksana.Qiraat merupakan Satu Ilmu Daripada Ilmu-Ilmu Yang Berkaitan Dengan Al-Quran.Qiraat Juga Merupakan Ilmu Yang Pelik Dan Unik.Ini Kerana Qiraat Berkaitan Dengan Bagaimana Cara Untuk Menyebut Kalimah-Kalimah / Perkataan-Perkataan Al-Quran.Dengan Ini Menjadikannya Satu Ilmu Yang Harus Diketahui Oleh Semua Lapisan Umat Islam,Kerana Ianya Ilmu Yang Mulia Serta Mengajar Bagaimana Membaca Al-Quran.Pada Riwayat-Riwayat Lain Selain Daripada Riwayat Hafs An Aa’shim,Iaitu Riwayat Yang Kita Amalkan.

Dalam Ilmu Qiraat Juga Ianya Mengajar Bagaimana Menyebut Pada Kalimah Kalimah tertentu,yang berlainan Dengan Qiraat HAfs An Aa'shim.Dengan Ini Sesiapa Yang mempelajarinya,akan Dapat Membaca Dengan Betul Dan Mempunyai Keistimewaan Yang Tiada Pada Orang Lain.

Manfaat/ Faedah :Faedah Daripada Ilmu Qiraat Kita akan dapat mempelbagaikan Jenis-Jenis Bacaan.Kita Tidak Terikat Dengan Riwayat Hafs ‘Aan Aa’shim Sahaja.Selain Itu Kita Dapat Menonjolkan Keunikan Al-quran Kepada Orang Bukan Islam dan dapat menarik mereka masuk sama menganut Addinullah (agama Allah -ISLAM).

Kesimpulan :Ilmu Qiraat Merupakan Ilmu Yang Mesti Diketahui Oleh Semua Minda Yang Mengaku Tubuh Dan Darah Dagingnya Adalah Beragama Islam.Di Mesir Rata-Rata Rakyatnya Yang Beragama Islam Menghafaz Al-QuranDan Mengetahui Akan Ilmu Qiraat Ini Sumber-Sumber:- Kitab Syarah Matan al-Syatibiah- Buku-Buku Ilmiah Teori Qiraat- Ustaz-ustaz Pakar Dalam Qiraat
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::biBLi0gRaFi::.

.::biBLi0gRaFi::.
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::CaRiAN tAjUk::.

alhamdulillah..
pertamanya marilah kita semua panjatkan kesyukuran kerana masih diberi peluang untuk mengecapi nikmat melihat ini..

sahabat2 dan pengunjung blog ini...
ahlan wasahlan kami ucapkan..
anda semua boleh melihat tajuk2 yang terdapat di dalam blog ini dengan menekan nama tajuk tersebut.
tajuk2 boleh dirujuk di sebelah kiri dalam ruangan isi kandungan...

ok..selamat berjuang kerana ALLAH
moga anda memperoleh ilmu yang hebat ini dengan penuh keberkatan dariNYA..amiiin ;-)
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

Thursday, November 12, 2009

bab 19 (bab huruf yang hampir pada makhrajnya)

BAB 19 :HURUF YANG HAMPIR DENGAN MAKHRAJNYA

3) وعذت على ادغامه ونبذتها شواهد حماد وأورثتمو حلا
4) له شرعه والراء جزما بلامها كواصبر لحكم طال بالخلف يذبلا

 Hamzah,kisaie dan abu amru ( ش ,ح ) mengidghamkan zal ke dalam ta pada lafaz (عذت) iaitu pada dua tempat :-

1) وقل موسى اني عذت (عذت) بربي وربكم pada surah al-ghafir
2) واني عذت (عذت) بربي وربكم pada surah al-dukhan

Dan mengidghamkan ke atas yang lainnya pada zal ke dalam ta (فنبذتها ) pada surah taha dan diizharkan zal oleh baki qurra’ pada tiga tempat.

 Pada pendapat abu amru,hisyam,hamzah dan kisaie iaitu dengan mengidghamkan tha ke dalam ta pada lafaz (أور¬ثتموها) pada dua tempat iaitu :- رثتموها بما كنتم تعملون أوpada surah al-a’raf dan surah al-zukhruf serta baki (أورثتموها بما كنتم تعملون ) qurra’ mengizharkannya iaitu mengekalkan bacaan seperti asal.


5) وياسين أظهر عن فتى حقه بدا ونون وفيه الخلف عن ورشهم خلا
 Hafs,Hamzah,Ibnu Kasir,Abu Amru dan qalun ( ع,ف,وحق,ب) membaca dengan mengizharkan nun ( يس ) ke dalam wau ( والقرءان ) sepertimana ن.والقلم )).

يس.والقرءان

Baki qurra’ mengidghamkan nun pada dua tempat melainkan warsh yang mana mengidghamkan dan mengizharkan pada ) ن.والقرءان ( ,mengizharkan pada tempat ini banyak dihebahkan oleh ahli ada’.

Pada bahagian ini Nafi’ dan ibnu kathir ma’tufkan (cenderung) ke atas
( ظهر ويس أ ) dalam kalimah ) حرمى ) dan ‘asim bagi rumusnya
( ن ) membaca dengan mengizharkan dal ( كهيعص )ke dalam zal
( ذكر ) – ( كهيعص ذكر ) dalam surah maryam dan kemudiannya
Mengizharkan dal ke dalam tha ) ومن يرد ثواب ).

- ( ومن يرد ثواب ) pada tempat ini dalam surah al-imran dan mengizharkan tha ke dalam ta ( لبثت )dal ke dalam wau yang tunggal ( لبثتم ) dan ke atas wau yang berhimpun yang mana mendorong ianya datang dalam al-quran.Baki qurra’ iaitu abu amru,ibnu kathir,hamzah,dan kisaie mengidghamkannya.



) وطاسين عند الميم فاز اتخذتمو أخذتم وفي الافراد عاشر دغفلا 7

Hamzah ) ف) mengizharkan nun dihujung sin - س ي ن ke dalam
huruf mim pada lafaz ) طسم) pada awal surah al-isra’ dan surah al-qisas
dan baqun (‘asim) pula mengidghamkan pada kedua-dua tempat ini.

 Pendapat yang terakhir adalah ibnu kathir berpegang dengan dua tempat
( izhar dan idgham ) manakala warsh hanyalah berpegang dengan satu
Pendapat iaitu dengan mengizharkan ba yang jazam ke dalam mim pada lafaz ( يعذب من يشاء ) dibaca dengan ( يعذب من يشاء ) pada surah al-baqarah dan yang lebih jelas adalah ibnu kathir hanyalah mengizharkan sahaja.Bagi qalun,abu amru,hamzah dan kisaie pada ba yang jazam dengan mengidghamkannya ke dalam mim sepertimana contoh ( يعذمن ).Ibnu
Amir dan ‘asim pula mengizharkan terhadap ba yang rofo’ sepertimana contoh ( يعذب من يشاء ).


(Imam yang terlibat sepenuhnya dalam bab ini adalah ibnu kathir,qalun,
dan warsh).