....................................................................................................

*ة*Insaniah University College*ة*

*ة*Insaniah University College*ة*
...hidup mulia mati syahid...

.::aHLaN wAsAhLaN wA mArhAbAn biKum::.
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

tenangkan hati dengan zikrullah

....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::pEnGhArgAaN::.

Dengan nama Allah سبحانه وتعالى Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang…

Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah صلى الله عليه وسلم serta para sahabatnya. Berkat keizinan dan pertolongan Allah سبحانه وتعالى, selesailah sudah usaha kami menyusun sebuah blog mengenai ilmu-ilmu berkaitan Qiraat erutamanya qiraat Imam Hamzah. Dengan berpandukan Al-Quran dan terjemahannya serta beberapa buah buku ilmiah yang berkaitan ilmu qiraat. Tak ketinggalan juga menerusi laman web, blog dan forum-forum yang berkaitan untuk dipersembahkan kepada ustaz dan sahabat-sahabat seperjuangan.

Blog ini merupakan kerja kursus yang diamanahkan oleh Ustaz Mohammad Zaki bin Abdul Hamid yang merupakan pensyarah yang mengajar kami di dalam subjek Qiraat Ilmi. Pada akhir-akhir ini, masyarakat Islam di Malaysia khasnya, bilangan pertambahan mereka yang berkebolehan membaca Al-Quran adalah sedikit. Ini disebabkan ramainya para a’lim ulama’ yang telah pergi meninggalkan kita, namun gantinya tidak sehebat yang harapkan. Terutama sekali tentang ilmu-ilmu berkaitan qiraat dari pelbagai imam yang hanya sebilangan kecil yang mampu mempelajarinya.

Justeru, kami berharap lebih ramai yang boleh menimba ilmu tentang qiraat ini menerusi internet insyaAllah. Keimbangan yang melanda para pemimpin hari ini, dan juga para ibu bapa serta guru-guru, justeru kami menyahut cabaran untuk bertanggungjawab menjaga kesucian dan kemurnian Al-Quran.

Keyakinan kami semakin kuat dengan bantuan dari-Nya berdasarkan firman Allah سبحانه وتعالى yang bermaksud : “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran dan Kamilah yang menjaganya”

Semoga Allah سبحانه وتعالى mengizinkan niat kami ini dan sentiasa mempermudahkan, merahmati dan memberkati kami dalam setiap amalan yang kami laksanakan.Sewaktu menyusun blog ini, kami banyak terhutang budi kepada ustaz dan ustazah serta sahabat-sahabat yang turut memberi perangsang dan kerjasama sehinggalah blog ini dapat disempurnakan dengan jayanya.

Tidak lupa juga pada insan-insan kesayangan yang senantiasa mendoakan kami walau di mana kami berada iaitu bonda, ayahanda, kakanda-kekanda dan adinda-adinda kami serta membantu kami dari aspek kewangan. Di atas jasa baik mereka yang berkenaan, kami berdoa semoga Allah memberikan ganjaran yang sewajarnya kerana hanya Allah سبحانه وتعالى lah yang selayaknya membalas jasa mereka, insya-Allah. Sekian, selamat membaca dan beramal.

....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::MuqAdDiMah::.

بسم الله الرمن الرحيمالسلام عليكم ورحمة الله وبركاتهSegala Puji Bagi Allah…. Yang Maha Kuasa Lagi Maha Bijaksana.Qiraat merupakan Satu Ilmu Daripada Ilmu-Ilmu Yang Berkaitan Dengan Al-Quran.Qiraat Juga Merupakan Ilmu Yang Pelik Dan Unik.Ini Kerana Qiraat Berkaitan Dengan Bagaimana Cara Untuk Menyebut Kalimah-Kalimah / Perkataan-Perkataan Al-Quran.Dengan Ini Menjadikannya Satu Ilmu Yang Harus Diketahui Oleh Semua Lapisan Umat Islam,Kerana Ianya Ilmu Yang Mulia Serta Mengajar Bagaimana Membaca Al-Quran.Pada Riwayat-Riwayat Lain Selain Daripada Riwayat Hafs An Aa’shim,Iaitu Riwayat Yang Kita Amalkan.

Dalam Ilmu Qiraat Juga Ianya Mengajar Bagaimana Menyebut Pada Kalimah Kalimah tertentu,yang berlainan Dengan Qiraat HAfs An Aa'shim.Dengan Ini Sesiapa Yang mempelajarinya,akan Dapat Membaca Dengan Betul Dan Mempunyai Keistimewaan Yang Tiada Pada Orang Lain.

Manfaat/ Faedah :Faedah Daripada Ilmu Qiraat Kita akan dapat mempelbagaikan Jenis-Jenis Bacaan.Kita Tidak Terikat Dengan Riwayat Hafs ‘Aan Aa’shim Sahaja.Selain Itu Kita Dapat Menonjolkan Keunikan Al-quran Kepada Orang Bukan Islam dan dapat menarik mereka masuk sama menganut Addinullah (agama Allah -ISLAM).

Kesimpulan :Ilmu Qiraat Merupakan Ilmu Yang Mesti Diketahui Oleh Semua Minda Yang Mengaku Tubuh Dan Darah Dagingnya Adalah Beragama Islam.Di Mesir Rata-Rata Rakyatnya Yang Beragama Islam Menghafaz Al-QuranDan Mengetahui Akan Ilmu Qiraat Ini Sumber-Sumber:- Kitab Syarah Matan al-Syatibiah- Buku-Buku Ilmiah Teori Qiraat- Ustaz-ustaz Pakar Dalam Qiraat
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::biBLi0gRaFi::.

.::biBLi0gRaFi::.
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

.::CaRiAN tAjUk::.

alhamdulillah..
pertamanya marilah kita semua panjatkan kesyukuran kerana masih diberi peluang untuk mengecapi nikmat melihat ini..

sahabat2 dan pengunjung blog ini...
ahlan wasahlan kami ucapkan..
anda semua boleh melihat tajuk2 yang terdapat di dalam blog ini dengan menekan nama tajuk tersebut.
tajuk2 boleh dirujuk di sebelah kiri dalam ruangan isi kandungan...

ok..selamat berjuang kerana ALLAH
moga anda memperoleh ilmu yang hebat ini dengan penuh keberkatan dariNYA..amiiin ;-)
....................................................................................................
*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

Thursday, November 12, 2009

bab 27 (mazhab qurra pada ya idhofat (baris ya)

MAZHAB QURA FI YA AT IDHOFAH

Ya izofah: ya ziadah (ya yang ditambah ) kepada kalimah asli.Ya tersebut tidak duduk sebagai dalam fiel dalam kalimah.

Alamat: Boleh menukar huruf ya kepada kaf atau ha.
- فطرثى- فطرك-فطره
- ضيفى- ضيفك- - ضيفه
- لعلى – لعلك - لعله


1. Ya izafah yang selepas hamzah qoto maftuhah terdapat 99 tempat.
a. Contoh:اني أخا ف
b.
2. Ya izafah selepas hamzah qata mak surah terdapat 52 tempat.
a. Contoh: وخزني الي الله

3. Ya izofah selepas hamzah qata mazmumah terdapat 10 tempat.
a. Contoh: أنى أمر ت

4. Ya lafaz selepas alif lam taarif terdapat 14 tempat.
a. Contoh: عبادى الصلحون

5. Ya I zafah selepas hamzah wasol mufradah terdapat 7 tempat.
a. Contoh:انى أصطفيتك

6. Ya izafah selepas huruf-huruf selain hamzah qata atau hamzah wasol terdapat 30 tempat.
a. Contoh:ومحياي وممماتي


*7 Qura ada 222 ikhtilaf tentang ya idhofah.


Syu’bah Hamzah dan Kisae baca ya pada 2 tempat ini dengan sukun.
a) surah al-taubah فقل لن تخرحو معي أبد
b) surah al-Mulk.قل ارءينم اهلكنى الله ومن معي او رحمنا

Ya izafah yang datang selepas hamzah qata maksurah terdapat 52 tempat.

Ibn Kathir,Syu’bah, Hamzah dan Kisae mensukunkah y pada kalimah
- surah al-Maidah وأمى الهين
- surah Yunusان اخري الا على الله
- surah Syura’ ان احري علي رب العالمين


Kuffiyun(Asim,Hamzah,Kisae) membaca dengan baris sukun pada 2 tempat dibawah.

- -Surah Nuhفلم يزدهم دعاءى الى
- -Surah Yusufملة بآءى ابراهيم

Ibn Katshir dan Kuffiyun mensukunkan ya pada kalimah :

- Dalam surah Yusufحزني
- Dalam surah Hudتوفقيي

Ketujuh-tujuh qura (hamzah) sepakat mensukunkan ya pada kalimah-kalimah berikut :

(surah al-Qosas)يصدقني أنى أخاف
(surah al-A’raf) أنظرني ألى يوم يبحثون
(surah Hijr)فانظرني الى يوم يبعثون
(surah Munafiqun)لولا أخرتني الى أجل
(surah Ahqaf) واصلح لى فى ذريتي أنى
(surah Yusuf) مما يدعو نني اليه
(surah Ghafir) وتدعو نني الى النار

Tujuh Qura sepakat sukun pada tempat ini:
واوفو ا بعهدي أوف بعهدي(surah Baqarah)
ءا توني أفرغ عليه قطرا(surah Kahf)

Ya izofah yang datang selepas alif lam ta’arif terdapat dalam 14 tempat. Imam hamzah mensukunkan pada semua 14 tempat tersebut.Hafs mengikutnya pada satu tempat sahaja.
لا ينا ل عهدى اتل ظا لمين(surah al-Baqarah)

Ibn Amir ,Hamzah, dan Kisae mensukunkan ya pada kalimah( قل لعبادي الذين ءامنوا )Surah Ibrahim.Selain mereka membaca dengan fathah.

Abu Amru,Hamzah dan Kisae akan mensukunkan ya pada kalimah( يا عبا دي رالذن ) yang bersambung dengan ya Nada pada 2 tempat dibawah:

يعبا دي الذين ءامنوا ان أرضى وسعه(surah al-Ankabut)
قل يعبادي الذين أسرفوا(surah al-Zumar)

Selain dari mereka akan membaca ya yang berada pada kalimah diatas de ngan baris fathah.

Ibn Amir dan Hamzah mensukunkan ya pada kalimah ( سأصرف عن ءا يتي الذين ) selain dari mereka akan membaca ya tersebut dengan baris fathah.

Hamzah membaca ya dengan baris sukun pada 14 kalimah dibawah,dan telah disebut nama- nama qura yang mengikutnya dalam bacaan tersebut pada ssetengah kalimah


(1-05) perkataan ( عبادى )dalam surah Ibrahim,Ankabut,Anbia dan Saba

(6) ( ) (عهدي الظالمينsurah al-Baqarah

(7) (أن ارادني الله بضر ) surah Zumar)

(8) (ربى الذي يحي) surah Baqarah

(9)( ءا تنى ا لكتاب ) surah Maryam

(10) (سأصرف عن ءا يتي الذ ين) Surah Araf

(11)( ان أهلكني الله ) surah Mulk

(12) ( مسني الضر)surah Anbia

(13)( مسني الشيطن ) surah Sad

(14) (حرم ربي الفوحش )surah A’raf

Baqi Qura baca 14 kalimah diatas dengan fathah.

Wajah-wajah Qura dalam ayat:

*Syu;bah mendatangkan ya maftiuhah ketika wasol pada kalimah
) يعباد لا خوف عليكم اليو م (.Beliau akan mensukunkan ya apabila waqof.

*Hafs,Hamzah,Kisae,dan Ibn Amir menghazafkan ya pada kalimah tersebut dalam kedua-dua keadaan waqaf dan wasol.

*Nafi,Abu Amru dan Ibn Amir mendatangkan ya sakinah ketika waqof dan wasol.

*Warsh dan Hafs membaca ya dengan baris fathah dalam ( ولي فيها مآرب أخري ) Surah Taha .Ya tersubut akan dibaca dengan sukun oleh selain daripada mereka berdua

*Hamzah mensukunkan ya dalam ( وما لي لا أعبد )surah yasin ,selainnya akan membaca ya tersebut dengan baris fathah.